I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, April 1, 2011

Pesan Ayah : siri nombor 7 untuk Neraka

waktu aku kecik kecik dulu encik ayah selalu bercerita kisah kisah teladan dekat aku dan adik beradik..tapi sekarang dah tak lagi..encik ayah kata kami semua dah besar, dah pandai, dah boleh pikir buat keputusan sendiri..

tiba tiba rindu pulak nak baring dekat tangan encik ayah sambil dengar cerita cerita encik ayah sampai tertidur..

=======================

aku ingat lagi satu cerita yang encik ayah pernah cerita waktu umur aku baru enam tahun..time tu memanglah aku tak berape nak paham sangat cerita tu, tapi bagi budak enam tahun yang still tak tahu ape ape lagi time tu, aku pun ikut je lah ape yang dipesan encik ayah melalui ceritanye tu

=======================

encik ayah : ieman, ieman takut tak dengan neraka?

ieman        : mestilah takut..cikgu dekat sekolah cakap neraka tu panas, ade api..haa, ayah tau tak, lagi satu cikgu cakap neraka tempat untuk orang orang jahat..betul ke ayah?

encik ayah : betullah tu, cikgu takkan tipu ieman..kalau ieman jahat pun ieman masuk situlah..nak??

ieman        : eeee, tak naklah..ieman tak jahat..

encik ayah : haha, ayah tahu anak ayah tak jahat..meh sini baring dekat ayah..ayah nak cerita pasal neraka ni..

=======================

ieman        : ayah tahu jugak ke pasal neraka?

encik ayah : mestilah tahu..mengikut hadis yang ade, neraka tu gelap sangat, tak ade cahaye sikit pun..nerake ni pulak ade 7 pintu..setiap pintu ade 70000 gunung, setiap gunung ade 70000 lereng, setiap lereng pulak ade 70000 tanah yang terbelah, setiap belahan tu pulak ade 70000 lembah..semua tu dari api..

ieman        : owhhh, mesti panas sangatkan ayah? sambunglah lagi..

encik ayah : memanglah panas..okay, bla bla bla.....

=======================

lebih kurang macam tulah encik ayah cerita..belum sempat aku dengar encik ayah sambung cerita pasal neraka tu sampai habis, aku dah tertidur..

aha..

=======================

tapi jangan risau..aku tahu sambungannye..yang aku tahulah, setiap lembah itu terdapat 70000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70000 ular dan 70000 kala, setiap kala itu mempunyai 70000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70000 ruas..Pada setiap ruas kala tersebut ada 70000 qullah bisa..

waktu kiamat nanti pintu neraka jahanam akan dibuka dan akan keluar kepulan kepulan asap yang akan mengepung manusia dan jin dari kiri, depan muka, atas kepala dan belakang..akan ada 70000 kendali yang ditarik oleh 70000 malaikat ketika itu..

========================

"ya Allah, selamatkanlah kami"


waktu tu, itulah dialog yang manusia manusia hina seperti kita akan paculkan dari mulut kurniaan tuhan ni..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...